Konfiguracja Maca jako Xamarin IOS build host

Jak wiecie ostatnio poznaję platformę Xamarin. Na tej platformie możesz programować aplikacje na najpopularniejsze systemy mobilne jak Android, IOS i Windows. Jednak do programowania na IOS-a potrzebujesz komputer firmy Apple. Potrzebny jest on w procesie kompilacji/debugowania oraz aby móc pracować z emulatorem. Aby rozwiązać ten problem możesz wybrać dwa podejścia kupno drogiego i wydajnego laptopa jak np. MacBook Pro lub tańszy wariant kupno Maca mini i skonfigurować go jako tzw. build hosta. Ja wybrałem tańszy wariant z dwóch powodów. Pierwszy to to, że nie miałem ochoty przesiadać się w zupełności na Macbooka Pro ponieważ mój aktualny laptop póki co daje radę. Drugim powodem jest to, że programowanie w Visual Studio bardziej mi odpowiada niż w jego odpowiedniku na systemie OS X w Xamarin Studio. W tym poście opiszę jak to skonfigurowałem.

 Jaki Mac Mini

Minimalna specyfikacja jaką polecam to I5 2.6 Ghz, 8Gb Ram. Ja kupiłem używany za 550 euro wartość nowego to około 800-700 euro. Z tego co się naczytałem to nie polecam nic poniżej tych wartości, szczególnie jeżeli chodzi o pamięć. Oczywiście można kupić z lepszymi parametrami, ale chyba nie taki był cel tego zakupu. Lista wszystkich Mini maców jakie wydał Apple pod tym adresem, przyda się gdybyście szukali używki.

Konfiguracja Maca

osx

Niezależnie czy kupiliście używany czy nowy to na początek zawsze warto zrobić update systemu do ostatniej wersji. Na dzień pisania tego postu to : OS X El Capitan wersja 10.11.4. Proces aktualizacji potrwa trochę czasu, u mnie było to około 2 godzin. System pobieramy z App Store (powinieneś gdzieś na dolnym pasku znaleźć ikonę w kształcie litery A).

Następny krok to instalacja środowiska programistycznego XCode. Jest to niezbędne ponieważ zainstaluje nam to potrzebne biblioteki oraz emulatory IOS-a. Podczas instalacji wystarczą domyślne ustawienia. Podobnie jak system operacyjny, XCode znajdziemy na App Store. Po instalacji stwórz projekt dla IOS-a, skompiluj i uruchom w emulatorze, da to nam pewność, że wszystko jest na miejscu.

Następnie pobieramy i instalujemy Xamarin dla Maca. Sam proces instalacji dość oczywisty nie miałem żadnych problemów. Jedyne na co można zwrócić uwagę to jest to, że nie można procesu instalacji zostawić samemu na dłużej ponieważ będziemy kilkukrotnie pytani o hasło administratora. Po instalacji warto uruchomić Xamarin Studio, skompilować i uruchomić domyślny projekt w emulatorze IOS-a, da to nam pewność, że wszystko działa.

Ostatnie rzeczy jakie musimy skonfigurować na Macu dotyczą konfiguracji łączenia twojej maszyny z Windowsem.

Co należy zrobić, aby oszczędzić czasu i problemów:

  1. Wchodzimy do System Preferences, najszybciej klik na ikonę lupy (górny lewy róg) i wpisujemy system Preferences (coś ala Control Panel w z Windowsa)
  2. Wyszukujemy ikonę Security & Privacy i tam wyłączamy Firewalla. Później będziesz mógł go włączyć, ale na początek radzę go wyłączyć zaoszczędzi ci to trochę frustracji, ponieważ będzie nam blokował połączenia z maszyną Windowsa.
  3. Następnie klikamy na Sharing w tym samym panelu administracyjnym lub wyszukujemy za pomocą Spotlight (ta ikona lupy w górnym prawym roku ekranu) i wpisujemy tam Sharing
  4. sharingZaznaczamy opcje jak na powyższym zrzucie ekranu (Remote Login i Screen Sharing), zwróć uwagę na adres IP w sieci lokalnej oraz na nazwę komputera, przydadzą Ci się te informacje podczas łączenia Visual Studio do Twojego Maca.
  5. Ostatnie elementy opcjonalne, patrz poniższy screen:preventsleep

 

Podłączenie Visual Studio do Maca

Na początek polecam zrobić to na “pustej” aplikacji Xamarin. Po stworzeniu projektu szukamy ikonki Xamarin Mac Agent – powinna być ona szara tzn., że jeszcze nie połączyłeś się z Maciem.xamarin_mac_agent

Klikamy na nią i otworzy nam się poniższe okno:

macAgent

Jeżeli na tej liście widzimy naszego Maca (pamiętamy nazwę lub IP z poprzednich kroków) to wybieramy i łączmy się podając dane logowania takie same jak do zalogowania się do konta na Macu. Po udany połączeniu spróbujmy uruchomić nasz testowy projekt.

Sposoby na zdalny pulpit z Windows na Maca

Jako, że będziemy potrzebować emulator IOS-a, który działa na Macu to oznacz, że potrzebujemy sprawnie działający zdalny pulpit. Póki co poznałem dwie opcje. Jedna to dowolna implementacja protokołu VNC, tutaj próbowałem aplikację TightVNC oczywiście darmowa. Aplikację tę wystarczy zainstalować tylko na Windowsie. Pamiętaj o tym, aby na Macu skonfigurować Screen Sharing. Łączenie niczym nie różni się od wszystkiego co widziałeś, wystarczy podać adres IP i zalogować się na konto użytkownika systemu OS X.

Druga opcja to oprogramowanie NoMachine. Według mnie działa sprawniej niż VNC (do użytku prywatnego jest darmowa wersja). W tym przypadku oprogramowanie instalujemy na dwóch systemach. Podczas łączenia z systemu Windows na system OS X  na Macu musi być uruchomiona usługa NoMachine oraz skonfigurowany Firewall.

Podsumowując

W ten oto sposób można skonfigurować Maca jako build host do pracy z Visual Studio. Jeżeli napotkałeś problemy podczas łączenia to polecam ten FAQ. Powinien on rozwiązać 99% Twoich problemów, zapraszam też do komentarzy.